Založ si blog

Autosplývanie alebo nálepka o duševnom postihnutí.

Za svoj život som už vystriedal niekoľko áut a najazdenými kilometrami sa môžem hrdo hlásiť medzi milionárov.

Keď učíme niekoho plávať, učíme ho najskôr splývať – splývať s vodou. Keď učíme niekoho lyžovať, učíme ho medzi prvými vecami najskôr zvládnuť brzdenie pluhom a šikmý zosun po svahu. Keď niekoho učíme jazdiť na aute, učíme ho rozbiehať sa. Keď niekto dostane vodičský preukaz, stáva sa po pár kilometroch majstrom sveta. Niekto sa naučí splývať s cestnou premávkou po pár rokoch jazdenia, teda prispôsobia sa plynulosti premávky, iný sa to nenaučí celý život.

„Autosplývanie“, teraz som vymyslel tento názov a zapáčil sa mi. Splývať pritom neznamená jazdiť pomaly. Znamená, že nebudem bezhlavo predbiehať v plynule idúcom prúde vozidiel, či už idú 95 alebo 85 kilometrovou rýchlosťou. Veď ak prejdem vzdialenosť 50 km, tak pri priemernej rýchlosti 60 km/hod. mi to trvá 50 minút. Pri jazde mimo diaľnice, cez obce, to vôbec nie je pomaly. Ak budem letieť, riskovať, predbiehať a robiť myšičky, možno sa mi podarí dosiahnuť aj 70 kilometrovú priemernú rýchlosť (ale skôr nie ako áno) tak tá istá trasa mi bude trvať 43 minút.

Na čo chcem tým poukázať? Že na 50 kilometroch získam vzácnych 7 minút života, ktoré vzápätí premárnim napr. čakaním na zelenú na križovatke, telefonovaním, nákupom v obchode a tisíckou ďalších možných spôsobov trávenia času. Okrem toho, že získam 7 dlhých minút, mám dobrý pocit z toho, že som majster sveta, že som tým iným ukázal, aký som dobrý, aké je moje auto s čiernymi sklami tajomné a nebezpečné, aký som frajer, lebo som prišiel prvý a predbehol som všetko, čo sa mi priplietlo do cesty, že je to adrenalín, že …  (Adrenalín, že sa niečo môže stať, že riskujem a adrenalín, že ma chytia, lebo som prekročil rýchlosť v obci a predbiehal tam, kde nemám.)

Potom zistím, že ma to až tak neteší, lebo keď autosplývam, tak môj palubný počítač mi ukáže priemernú spotrebu paliva 4,8 litra benzínu 95 na 100 kilometrov, čo je zaokrúhlene pri kolísajúcich cenách pohonných hmôt na 50 km 3,12 €. Keď sa hrám na pilota F1, tak môžem pri jazde systémom brzda – plyn, skromne rátať so spotrebou min. 7 litrov a miniem 4,55 €, tak som minul o 1,43 € viac a každý kilometer mi vytiahne z peňaženky o 3 centy viac. No čože, veď čo sú tri centy – medenáky, ale pri dennom jazdení a mesačných 2000 km, ktoré spravím je to 60 €, takže jedna plná nádrž.

Inak všimli ste si, že piloti F1 na pretekoch jazdia len v jednom smere a v protismere majú voľnú cestu? Dokonca ani chodci a cyklisti im po dráhe nechodia.

Tak môj záver z toho všetkého je, že radšej splývam, a ak predbieham, tak tam, kde je to bezpečné a preto, že ten predo mnou už skutočne pomalou jazdou vytvára kolóny – no proste safetycar. Teší ma, že čoraz viac vodičov prichádza na chuť autosplývaniu a takéto jazdenie je plynulé a bezpečné.

Budiž odpustené tým, ktorí priletia zozadu hlava nehlava, za oknami v kabíne im preblyskne modrý majáčik, niekomu aj červeno modrý a tlačia sa, aby získali svojich pár minút. Budiž im odpustené, lebo nevedia čo činia. A taktiež aj tým, ktorí využijú obmedzenie rýchlosti v obci, aby sa posunuli v autosplývaní o čo najviac miest dopredu, hoci tým narušia plynulosť a donútia iných k prudkému brzdeniu.

Čo ma výsostne vytáča, je to, keď priletí takýto postihnutý jedinec, bezohľadne sa natlačí na mňa, myškou ma predbehne a vzápätí po 100 metroch zabrzdí a odbočí z hlavnej cesty.

Preto som sa rozhodol dať podnet legislatívcom (veď aj väčšie blbosti schválili), že vozidlá týchto dobrodruhov načim označovať novým znakom a to trojuholníkom s emblémom prečiarknutej hlavy. Veď aj duševné postihnutie vodiča je choroba a aspoň ostatní účastníci premávky chápavo prikývnu hlavou a nebudú zbytočne nadávať a nedajbože ukazovať iné gestá, keď sa to už dneska nesmie.

Hneď som našiel aj prvého, ktorému by som osobne s chuťou túto nálepku nalepil. Máme v našom mestečku úspešného podnikateľa a poslanca, ktorý so svojím terénnym autom  dobre, že nevojde do nákupného strediska. Keďže sú dvere priúzke, tak mu neostáva iné, len sa postaviť na vyhradené parkovisko pre telesne postihnutých. Keď bude mať nálepku, tak už tam bude stávať úplne oprávnene. Vlastne mu tým pomôžem a iní pochopia. Určite by ste rýchlo našli ďalších, ktorí si takúto nálepku zaslúži vo vašom okolí.

Môj list politickým subjektom

29.02.2012

Blíži sa volebný čas a doteraz počúvam len osočovanie a pretekanie, kto vytiahne väčšie blato na toho druhého. To nehovorí vôbec o kultúrnosti a slušnosti. Politici bez ohľadu na to, kto bol kedy pri moci, hľadia na svoje úžitky a ľudí majú len na to, aby vo volebnom čase od nich získali hlas. Dokedy nás budú takto klamať a zavádzať. Neustále za posledných 22 [...]

strastiplný eu trojuholník

24.03.2011

V piatok som sa po dlhom čase vzbral so svojou priateľkou do kina. Vravím si, ide jar, tak som si bol pozrieť medveďa Yogiho v 3D. A to som dokonca nebol ani v sále najstarší, možno to bolo tým, že začiatok bol o 20:15 hod. Celkom zábavné, keďže sme tiež vyrastali aj na Yogim. Dialógy boli pre pochopenie i podstatne mladších ročníkov. Cestou z kina všetko prebiehalo [...]

sťa by hymnus

24.03.2011

Vôbec som nemal v úmysle reagovať na takú maličkosť, ako je nová hokejová hymna, no každý deň sa mi tak opakovane vtiera do uší (a ešte dlhú dobu bude), že sa jednoducho nedá ignorovať a prehliadať. A korunu dal včera v reflexe muž, ktorý je v pozadí. A prečo ma to vôbec rozčuľuje? Keď som počul túto príbuznú Horehronia, pomyslel som si, že s tým by sme [...]

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

PS organizuje ďalší protest, vláda podľa hnutia valcuje Slovensko po vzore autokratov

26.04.2024 13:30

Hlavnou témou protestu je boj proti ovládnutiu RTVS.

Andrej Danko, semafor

Polícia po viac ako troch mesiacoch zverejnila video z Dankovej nehody

26.04.2024 12:43, aktualizované: 13:04

Zábery pochádzajú z kamery električky. K dopravnej nehode lídra SNS došlo 11. januára v bratislavskej Dúbravke.

Antony Blinken / Si Ťin-pching /

USA a Čína musia byť partnermi, vyhlásil prezident Si na stretnutí s Blinkenom

26.04.2024 12:24

Americký minister zahraničných vecí, ktorý v piatok končí návštevu Číny, predtým rokoval so svojím čínskym náprotivkom Wang Iom viac ako päť a pol hodiny.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 35034x
Priemerná čítanosť článkov: 1844x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy